eya saja...

assalamualaikum pembuka

bicaraku....

nama ku nur nadhirah izyan..

umur kira sndri lah...nie tarikh.. 22.8.1993 hehe...

this blog is about my life..

my world...

and my music..


Tuesday 11 June 2013

Ubat Ketika Sedih

Assalamualaikum.

Uiks. Lama tak update. Bukan malas tapi tak ada mood larh. Si Aizat lah. Dia tengah Final Exam. So fokus giler dia study. Tak de ruang langsung kat aku nie. Dah kene tinggal 2 minggu dah nie. Sedihnya. Paling sedih sekali, last day tu dia suruh aku top up. Tapi bila aku dah top up dia tak nak aku ganggu dia pulak. Kalau aku tawu macam ni, baik aku xpayah top up. Top up RM 10 lak tu. Dah la duk rumah nie kene berjimat cermat. RM 10 tu. Dengan orang yang susah macam aku ni, boleh lah aku beli macam2. macam ikan bilis ke, telur satu sarang pun lepas. Hurm. Lain kali malas la top up. Setiap kali Top up mesti dia xnak layan aku pun. Sedihnya.

Bab sedih2 ni kan, ada la ubat dia. Kalau macam atas nie boleh kata sedih tahap tak ingat jugak la sebab sampai setan pun boleh hasut aku supaya asyik marah2. aku xbleh kontrol. Pastu setan hasut aku suruh malas2 lagi. Memang la aku malas2 nak ibadat dengan kerja rumah pe semua. Sal ibadat tu, sku ngah cuti. So senang la makhluk Allah yg satu nie hasut aku. Sal keje rumah. Entah la. Asyik malas je.

Ubat untuk sedih ni senang je. Tiap2 hari boleh baca. Tiap2 hari, masa dan saat boleh amal. Bacalah surah Yassin. Berkesan beb. Best tahap gaban. Sebab pe? Sebab baca mula2 je tersedu2 lagi. Dah lama sikit, oke dah. Pastu baca la sampai habis. Dah habis tu. Rase tenang je. Kalau tak tenang jugak, baca lagi sampai tenang. Niat dalam hati nak tenangkan jiwa. Redakan kesedihan yang ada. Insyaallah berkesan. Ni baru surah Yassin. Belum lagi al-Quran. Try lah. Lagi best kalau baca skali dengan tafsir dia sekali. Insyaallah.

Lepas tu, masa time tengah busy memang tak ingat kisah menyedihkan tu kan. Oke la tu. Tapi kalau teringat jugak, sambil2 Buat kerja tu ke apa ke, BERZIKIR lah. Tenang je. Pahala dapat, tenang pun dapat. Bila kita berzikir ni, Kita kusyuk je. So automatik la kita lupakan benda tu. Ahh, solat pulak jangan tinggal. Lepas solat berdoalah sesungguh-sungguhnya. Insyaallah dimakbulkan.

Sebenarnya kan, kalau kita amal selalu semua ni, insyaalah akan tenang. Insyaallah kesedihan yang dialami tu hilang. Tinggl parut nya. Ahh, kalau dah buat semua ni, jangan berhenti pulak. Continue jer. Jangan la jadi manusia yang bila susah cari Allah, Kalau dah senang tu lupakan aje. Ingat pepatah tu untuk kawan je ke. So, continue what we have did till the end. Kalau boleh jangan berhenti. Kan pahala. Sape tak nak pahala kan.

Okay lah. Dah banyak 'membebel' ni. Harap2 apa yang dibebelkan buatlah yer. Terimalah dengan hati terbuka. Insyaallah.

May Allah Bless

No comments:

Post a Comment