eya saja...

assalamualaikum pembuka

bicaraku....

nama ku nur nadhirah izyan..

umur kira sndri lah...nie tarikh.. 22.8.1993 hehe...

this blog is about my life..

my world...

and my music..


Wednesday 26 June 2013

#1 Review

Assalamualaikum

Entry nak saya nak tulis pasal apa saya baca on paper this late evening. Pasal kes pencerobohan dekat Lahad Datu dulu. Nak tanya korang, korang sayang tak country kita? Mesti sayang kan? Lepas tu, korang nak ke Amerika jajah kita? Nak ke jadi macam zaman penjajah dulu? Mesti tak nak kan.

Sedih. itu yang saya baca artikel tu. Tajuk dia 'Bocor Maklumat kepada musuh' from harian metro. Ini sikit petikan dr artikel tu.

"Seorang saksi memberitahu Mahkamah Tinggi, di sini, semalam, Koperal Hassan Ali Basari memaklumkan kepada Datu Amirbahar Kiram mengenai rancangan pihak berkuasa Malaysia menyerbu lokasi pengganas selepas perbualan antara ‘Menteri Pertahanan’ itu dengan Raja Agbimuddin Kiram berjaya dipintas."

 Koperal kot. Tak malu. bocor maklumat rahsia negara dekat musuh. patut la lama orang Sulu tu duduk kat sini. La hai. Berape la kene suap tu agaknya ye? Artikel nie adalah dalam mahkamah diantara peguam dan saksi tu. It's a dialog. Saksi nie kerja dekat Cawangan Khas Bukit Aman, KL. Kerja dia ni buat pintasan komunikasi dan buat terjemahan kalau perlu lah. Lepas tu faham bahasa 3 bahasa termasuk bahasa Sulu lah.

Peguam tanya2 dan ada dua tiga rakaman yang dah diproses or dah dibuatkan report la, dia baca. ada satu rakaman nie buat bulu roma aq naik. Part dalam rakaman tu macam ni, " USA memang mahu menghancurkan negara kita yang sedang meningkat maju." Uhh.. USA kot. Bukan nak kata takut. Takut tapi xdelah melebihi dr takukan Allah. Bayangkan negara kita huru hara. Uhh, teruka nye lah. Sedih. Kenapa la orang sekarang tak nak fikir baik buruk. Macam suka sangat hidup dalam huru hara. Tak suka eh duduk dalam keadaan aman sentosa nie ye.?

Bersyukur lah kita sebab negara kita bebas dan tak ditawan or dijajah mana2 pihak pun. Kan elok macam ni sampai bila2. Korang ingat buat perhimpunan tu semua boleh jamin ke korang selamat? Boleh dapat hak korang tu? Think wisely. Janji2 kita pun mesti la kene pebuhi. Kalau tak munafik orang tu. Kalau dia pemimpin, tu pemimpin munafik lah tu. Tak penuhi Janji dia kepada rakyat. Rakyat sekarang pun, ada pemimpin dah tolong kita dr segi kewangan, dr segi sara hidup, kenapa nak bangkang2 bagai? Kalau tak puas hati, buat something like petisyen ke, surat bantahan ke apa ke. Guna saluran yang betul. Kalau tak jalan pe yang dibuat, Try and keep trying. Kalau Allah nak tolong kita, Allah akan tolong kita. Insyaallah. Fikir lah yang positif.

Anak2 muda sekarang pun semakin kurang ajar dan kurang adab sopan kan. Ini lah penyumbang kepada kerosakan dan kemusnahan negara kita. Panas baran. kontrol sikit. bukan susah pun. Guna je "Istighfar" kan senang je.

Hmm. Fikir2 kan lah. Selalu fikir positif. Bukan nak fikir negatif je. Lepas tu fikir balik, apa yang kita buat segala bagai huru hara tu selamat ke negara? Adalah musuh dalam selimut kita or duri dalam daging yang tggu masa je nak bagi maklumat dan buka laluan masuk ke negara kita macam lelaki yang dah bocorkan maklumat negara kita nie dekat Sulu. Renung2kan lah.

May Allah Bless

No comments:

Post a Comment